Inte nu. Kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott.
tiotiotio.
Jag tror det är omöjligt att ens försöka få någon slags röd tråd i det hela, så jag spyr bara ur mig ett antal exempel.
Först och främst kom jag och tänka på Bruce Springsteen - Born to run. En av de skivor som bryter mot den allmänna regeln att ifall artisten/bandet är med på omslaget, suger oftast musiken (Också känd som "Carola-regeln").
Jag har alltid gillat Radiohead - Kid A. Ett omslag som där man kan tänka som Andy Warhol. Passar det på väggen som tavla, är det bra omslag (nu pratade i och för sig Warhol om klänningar ifrån början).
På tal om Warhol måste man ju nämna The Velvet Underground & Nico.
Jag gillar också omslaget till At the gates - Slaughter of the soul, främst på grund utav den verkligen skyltar med att arvet till musiken kommer ifrån Slayer.
Godspeed you! Black emperor - Lift your skinny fist like antennas to heaven (för långt bandnamn för att skriva något annat. Lättja, en av dödssynderna).
Vid det här laget har jag upptäckt två saker. 1) Det är helt omöjligt att vara objektiv i den här frågan, man är alltid färgad av man vad man tycker om musiken som finns på själva skivan. 2) Det finns för många bra omslag. Så istället för att sitta här och skriva ett tvåhundra sidor långt verk om skivomslag slutar jag helt enkelt här ("Va? Bara fyra omslag, kallar du det mycket?" Nej, det gör jag inte. Jag har ett oräkneligt antal exempel (inte helt sant, antal skivomslag i världen är en diskret mängd) som snurrar i skallen, jag bara avbryter här).
Sunn O))) - Black One
I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.
Grymt snyggt.
Vet inte om New orders "low life" vart med ännu. Snyggast blir den när man sitter med skivan i sin hand och kan byta "gubbe" i bandet att ha som omslag. Samtliga fotografier är mycket fina.![]()
Tveksam till om omslagsbilden verkligen prydde en skiva men utifall så är denna snygg i sin fulhet. Bästa gruppbild iaf om jag får tänja på ämnet lite.
Senast redigerat av Tralfamadore den 2010-05-11 klockan 20:10.
I sitt sjuka storhetsvansinne så tycker jag nog att Oasis - Be Here Now är bland de snyggare.
Bara grejen att köpa en bil för en halv miljon bara för att köra ner den i en pool och ha som skivomslag är genialiskt. (Eller galenskap)
And they all go hand in hand through their parklife
Den här tråden innehåller för lite omslag signerade Tilly and the Wall och Goldfrapp. Något av The White Stripes borde finnas med också.
Definitivt Beth Orton's The Other Side of Daybreak.
Tycker dessa är rejält snygga, jaaa jag är en obotlig U2 nörd hehe.
![]()
Metal-sidan i hjärtat säger Slayers "Reign in Blood" och "South of Heaven", dom är rena konstverk.
Sen är Oasis "(What´s the story?) Morning glory" och Isola två favoriter.
Mina tankar är så klara nu
Ni kan släppa den där bomben nu
Över axeln ser jag pärlband av blåljus
Vår hämnd blir ljuv
Ett par nya favoriter sen jag postade sist!
![]()
bob hund - Stumfilm (EP)
Senast redigerat av Bikinipop den 2010-08-20 klockan 12:20.
röd.