Sidan 4 av 22 FörstaFörsta 1234567891011121314 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 325

Ämne: Gitarrer

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

alltså det är ju inte för att "kvalitetskontrollen är sämre" som det är skillnad i pris mellan mexico japan och usa tillverkade fenders..

de som är billigare är billigare för att de är billigare tillverkade och inget annat

den här tycker jag ser himla schnajsig ut
    http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=5372992

jag hade förresten chansen nyss att köpa en sån där hagström som ser ut ungefär som en sg, en sån där som bla hon i sahara hotnights spelat på.
    hade fått den för 2000 spänn. kunde fixat pengarna och fått den skickad till mig men nu fick nån annan den ist.
    tror de ligger på mellan 5 och 7 tusen annars i pris oftast..

det här var en sån schysst gammal då och inte en av de där nytillverkade plastiga fula..

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Jag har inte så stor koll på sådant men det låter kanske mer rimligt att det är billigare för att det inte är lika bra grejer.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    alltså det är ju inte för att "kvalitetskontrollen är sämre" som det är skillnad i pris mellan mexico japan och usa tillverkade fenders..

de som är billigare är billigare för att de är billigare tillverkade och inget annat
    Är du säker? Och hur kan du vara så säker?

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag hoppas du skojar

så du menar att instrumenten tillverkas på samma sätt med samma delar samma sorts lack osv i usa som japan som mexico men de ifrån mexico är billigare för man har inte samma kontroll av grejerna innan de lämnar fabriken?

skit-kul

Standard

Det är väl helt enkelt så att det är billigare arbetskraft i Mexico än vad det är i USA.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    jag hoppas du skojar

så du menar att instrumenten tillverkas på samma sätt med samma delar samma sorts lack osv i usa som japan som mexico men de ifrån mexico är billigare för man har inte samma kontroll av grejerna innan de lämnar fabriken?

skit-kul
    Såvida jag inte missar någon subtil "humor" i ditt inlägg så idiotförklarar du mig alltså totalt. Tack för det!

Det jag har hört av både människor som jobbar i musikaffärer (och säljer gitarrer) och andra gitarrister/musiker är följande; Det är samma delar i en Mexico-tillverkad och en USA-tillverkad Fender. Dock är arbetskraften billigare i Mexico och kvalitetskontrollen mindre hård. Mindre hård kvalitetskontroll = färre kasserade gitarrer = lägre tillverkningkostnad per gitarr till butik.

Jag har tyckt och tycker fortfarande att detta låter rimligt. Min egen erfarenhet av Fender-gitarrer stödjer tesen. Varför gör detta tyckande mig till en sådan idiot?

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

ah shit jag bryr mig ärligt talat inte hälften så mycket som det kanske ser ut som i mina inlägg

jag har också hört den där grejen om att mexico är ihopsatta av US-delar och att det blir billigare pga billigare arbetskraft men det är väl ändå så att det är typ billigare mickar och sånt på mexico instrumenten?

skitsamma

det är ju ett välkänt faktum att det finns bra kopior på gibson gitarrer iaf..
    tex greco burny och de där..

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Kvalitetskontroll lät lite konstigt faktiskt, vad jag vet lägger dom mindre pengar på en gitarr så blir den en aning sämre och en aning billigare.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006

Jag får låna min brorsas strata-kopia (den är täckt med vit tejp... XD).

Annars önskar jag att jag hade en Telecaster med Vox stärkare.
    in my dreams...

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Att hårdare kvalitetskontroll skulle göra gitarrerna dyrare beror på följande; Färdigbyggda gitarrer tester/kvalitetskontrolleras. De som inte duger kastas bort.
    Hårdare kontroll => Fler bortslängda gitarrer => Färre gitarrer till handeln per byggt exemplar, vilket alltså resulterar i högre priser. Vad är det som verkar så konstigt med det resonemanget?

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Att hårdare kvalitetskontroll skulle göra gitarrerna dyrare beror på följande; Färdigbyggda gitarrer tester/kvalitetskontrolleras. De som inte duger kastas bort.
    Hårdare kontroll => Fler bortslängda gitarrer => Färre gitarrer till handeln per byggt exemplar, vilket alltså resulterar i högre priser. Vad är det som verkar så konstigt med det resonemanget?
    En gitarr tillverkas ju inte på löpande band som en mobiltelefon och när jag tänkt efter ordentligt tvivlar jag på att man skulle göra t.ex 10 st gitarrer 5 av dom är jättebra dom går till affären dom andra fem blev inte lika bra så dom slängs bara bort, dom gör en gitarr i taget och så sätter dom ett pris för att dom ska gå med si och så mycket över vad som material och elektronik kostat för att man ska gå med plus.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    En gitarr tillverkas ju inte på löpande band som en mobiltelefon och när jag tänkt efter ordentligt tvivlar jag på att man skulle göra t.ex 10 st gitarrer 5 av dom är jättebra dom går till affären dom andra fem blev inte lika bra så dom slängs bara bort, dom gör en gitarr i taget och så sätter dom ett pris för att dom ska gå med si och så mycket över vad som material och elektronik kostat för att man ska gå med plus.
    Vill inte vara språkpolis, men det är lite svårt att förstå ditt inlägg eftersom är ganska snål med användandet av skiljetecken.

Om du menar att man bara gör en gitarr i taget så kan jag delvis hålla med. Processen är ju uppdelad, visa delar görs automatiserat av maskiner (i fallet Fender) andra för hand. Självklart blir de klara en efter en. Däremot vidhåller jag att de som inte håller måttet kasseras.

Om det tar en timme att göra en gitarr och den måste kasseras betyder det att kostnaden för den arbetstiden (och materialet) ändå finns, men utan någon inkomst för eventuell försäljning.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Vill inte vara språkpolis, men det är lite svårt att förstå ditt inlägg eftersom är ganska snål med användandet av skiljetecken.

Om du menar att man bara gör en gitarr i taget så kan jag delvis hålla med. Processen är ju uppdelad, visa delar görs automatiserat av maskiner (i fallet Fender) andra för hand. Självklart blir de klara en efter en. Däremot vidhåller jag att de som inte håller måttet kasseras.

Om det tar en timme att göra en gitarr och den måste kasseras betyder det att kostnaden för den arbetstiden (och materialet) ändå finns, men utan någon inkomst för eventuell försäljning.
    Jo, jag vet att jag suger på det. Försöker använda nu men tänker inte alltid på det, så det blir lätt oläsligt. Sorry för det!

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Jo, jag vet att jag suger på det. Försöker använda nu men tänker inte alltid på det, så det blir lätt oläsligt. Sorry för det!
    Det är okej. Kul att du inte bara blev förbannad. Allt för många blir det när man påpekar språkliga brister, tyvärr.

Medlem Dysfunktions avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Det skiljer faktiskt på delar som t.ex. pickuper, stämskruvar likväl som lack osv på gitarrerna, dels mellan Mexico-Japan-USA men även olika modeller tillverkade i samma land.

Sidan 4 av 22 FörstaFörsta 1234567891011121314 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •