Sidan 11 av 22 FörstaFörsta ... 23456789101112131415161718192021 ... SistaSista
Resultat 151 till 165 av 325

Ämne: Gitarrer

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    har redan en strata från 79
    vill ha en tele custom eller deluxe

men ingen sån ny japan som alla har utan en från 72-74

jocke har bla exakt en sån deluxe jag vill ha
    tror hans e från 73
    den där mockabruna som han har när dom spelar ansgar & evelyne på mtv-grejen

men dom där gitarrerna är alldeles för dyra för mig nu
    jag skulle kunna skaffa en om jag sålde 2 av de jag har men det känner jag inte för nu
    är det på grund av det som sami sa i fuzz, att nyrika amerikanske börsvalpar köper upp en massa gitarrer
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dysfunktion Visa inlägg
    Snygg gura!!
    Är riktigt nöjd med den.

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Jag ska köpa en gitarr nu den 25.
    Det står mellan en Strata och en Tele.

Jag är väldigt okunnig inom detta ämne vill jag bara säga så ni inte skrattar åt mig :P

Men är det inte så att man kan göra mer olika ljud med en Strata än med en Tele?

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg

Jag är väldigt okunnig inom detta ämne vill jag bara säga så ni inte skrattar åt mig :P

Men är det inte så att man kan göra mer olika ljud med en Strata än med en Tele?
    En strata har svajarm och en telecaster har låst stall..
    Jag tycker att Stratocaster är fulare, mer obekväm och sämre ljud.

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Det är en Japan Custom 62 Candy Apple Red, med vita kanter, bifogar bild på den.
    shit, det är typ snygagre när det är såhär kant. ser mer retro ut.
    meningslösa, menigslöösa

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    shit, det är typ snygagre när det är såhär kant. ser mer retro ut.
    Tack, första som förstår hur jag tänker, jag valde med vit kant och alla andra säger "fan det vore snyggare utan" det känns mer naket utan den tycker jag.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Därom tvistar de lärde skulle jag vilja påstå. Däremot är många överens om att det är lättare att få en Fender att låta som en Gibson än omvänt, så i det valet har du gjort rätt.

Både en strata och en tele har en väldigt tydlig ljudkaraktär i många lägen. Det gäller helt enkelt att hitta vilken du föredrar.

Om jag ska dra till med en grov generalisering så skulle jag säga att telecaster är vanligast som "frontman-gitarr" medan stratocaster är med för "gitarrhjältar" (undantag om genren är country, då spelar alla tele).
    Några kända tele-spelare:
    Bruce Springsteen (frontman)
    Jocke Berg (frontman)
    Jon Bon Jovi (frontman)
    Thom Yorke (frontman)
    Sheryl Crow (frontkvinna)

Några kända strata-spelare:
    Mark Knopfler (förvisso frontman, men gitarrhjälte också)
    Eric Clapton (se ovan)
    Richie Sambora (leadgitarrist, Bon Jovi)
    Yngwie Malmsteen (mannen som tar ut sin sexuella frustration på en gitarrhals)
    The Edge (leadgitarrist, U2)
    John Norum (leadgitarrist, Europe)

Och ja, självklart finns det undantag och detta är en väldigt grov generalisering.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Därom tvistar de lärde skulle jag vilja påstå. Däremot är många överens om att det är lättare att få en Fender att låta som en Gibson än omvänt, så i det valet har du gjort rätt.

Både en strata och en tele har en väldigt tydlig ljudkaraktär i många lägen. Det gäller helt enkelt att hitta vilken du föredrar.

Om jag ska dra till med en grov generalisering så skulle jag säga att telecaster är vanligast som "frontman-gitarr" medan stratocaster är med för "gitarrhjältar" (undantag om genren är country, då spelar alla tele).
    Jocke Berg (frontman)
    Jon Bon Jovi (frontman)
    Thom Yorke (frontman)

Eric Clapton (se ovan)

Och ja, självklart finns det undantag och detta är en väldigt grov generalisering.
    Yngwie är nog den sämsta gitarrist jag någonsin hört i klass med kirk hamett.

Men du har rätt i det du säger, som frontman brukar man oftast vara andra eller tredje gitarrist och spelar alltså inga solon, då väljer man oftast en gitarr med låst stall, eftersom man inte har någon användning av en svajarm. Förutom Knopfler då..

Mark Knopfler är en väldigt speciellt gitarrist måste jag tillägga , han är frontman och lägger alla solon och grejer, det allra coolaste är att han spelar allting utan plektrum vilket måste vara 10 000 gånger svårare än med.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Yngwie är nog den sämsta gitarrist jag någonsin hört i klass med kirk hamett.
    Huruvida Yngwie är bra eller dålig beror ju helt på vad man menar. Om vi pratar ren teknisk skicklighet så är det svårt att förneka honom platsen som en av våra allra största gitarrhjältar. Pratar vi "känsla", "uttryck" och annat abstrakt så håller jag direkt med dig om att han är riktigt dålig och tråkig.

Däremot tycker jag att Kirk Hamett är bra. Inte någon av världens bästa kanske, men definitivt en kompetent sologitarrist, på samma sätt som att James Hetfield är en riktigt bra kompgitarrist. Metallica är (precis som Iron Maiden) oerhört tråkiga i allt för stora doser och lätta att såga på alla möjliga sätt, men det är nästa omöjligt att överskatta betydelsen de haft för hårdrock/metall-genren.

Men du har rätt i det du säger, som frontman brukar man oftast vara andra eller tredje gitarrist och spelar alltså inga solon, då väljer man oftast en gitarr med låst stall, eftersom man inte har någon användning av en svajarm. Förutom Knopfler då..
    Fast jag tror inte att det låsta stallet har så mycket med saken att göra. Det finns ju många leadgitarrister som spelar Les Paul eller något annat som saknar svajstall. Även telecasters med svaj finns tillgängligt. Jag tror snarare att det är för att stratan är lite mer snabbspelad. Ska jag spela riktigt snabbt skulle jag tveklöst välja en strata. (En Ibanez kan vara ännu mer lättspelad, men de låter så jävla trist/illa/töntigt och ser fruktansvärda ut, så någon sådan kommer aldrig in i min lägenhet.)

Mark Knopfler är en väldigt speciellt gitarrist måste jag tillägga , han är frontman och lägger alla solon och grejer, det allra coolaste är att han spelar allting utan plektrum vilket måste vara 10 000 gånger svårare än med.
    Ja, han är mycket speciell. (Dessutom en lysande låtskrivare.) Min första gitarridol, själva grunden till varför jag spelar gitarr. Jag ville bli lika bra som honom. Självklart märkte jag snabbt att det skulle gå åt helvete.

Men jag håller inte med om att det skulle vara svårare att spela utan plektrum, bara annorlunda. Svårare att spela snabbt, men lättare att spela den sortens flersträngslicks som Knopfler gärna kör.

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Jocke Berg (frontman)
    Jon Bon Jovi (frontman)
    Thom Yorke (frontman)

Eric Clapton (se ovan)

Hmm..
    Okej.
    Eftersom jag aldrig har spelat elgitarr förut så vet jag ju inte vad jag ska köpa.
    Telen är ju helt klar snyggast.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Hmm..
    Okej.
    Eftersom jag aldrig har spelat elgitarr förut så vet jag ju inte vad jag ska köpa.
    Telen är ju helt klar snyggast.
    Det kan jag hålla med om. Vilken genre kommer du spela mest? Ska du ha den för att spela hemma i sovrummet eller ska du börja spela i band? Kommer du spela lead- eller kompgitarr?

Gå in i en musikaffär och provspela några av varje sort. Be att få låna med en bra strata och en tele hem och spela, spela, spela. Lär dig känna igen karaktären hos dem och känn efter vilken du gillar best.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Huruvida Yngwie är bra eller dålig beror ju helt på vad man menar. Om vi pratar ren teknisk skicklighet så är det svårt att förneka honom platsen som en av våra allra största gitarrhjältar. Pratar vi "känsla", "uttryck" och annat abstrakt så håller jag direkt med dig om att han är riktigt dålig och tråkig.

Däremot tycker jag att Kirk Hamett är bra. Inte någon av världens bästa kanske, men definitivt en kompetent sologitarrist, på samma sätt som att James Hetfield är en riktigt bra kompgitarrist. Metallica är (precis som Iron Maiden) oerhört tråkiga i allt för stora doser och lätta att såga på alla möjliga sätt, men det är nästa omöjligt att överskatta betydelsen de haft för hårdrock/metall-genren.

Fast jag tror inte att det låsta stallet har så mycket med saken att göra. Det finns ju många leadgitarrister som spelar Les Paul eller något annat som saknar svajstall. Även telecasters med svaj finns tillgängligt. Jag tror snarare att det är för att stratan är lite mer snabbspelad. Ska jag spela riktigt snabbt skulle jag tveklöst välja en strata. (En Ibanez kan vara ännu mer lättspelad, men de låter så jävla trist/illa/töntigt och ser fruktansvärda ut, så någon sådan kommer aldrig in i min lägenhet.)

Ja, han är mycket speciell. (Dessutom en lysande låtskrivare.) Min första gitarridol, själva grunden till varför jag spelar gitarr. Jag ville bli lika bra som honom. Självklart märkte jag snabbt att det skulle gå åt helvete.

Men jag håller inte med om att det skulle vara svårare att spela utan plektrum, bara annorlunda. Svårare att spela snabbt, men lättare att spela den sortens flersträngslicks som Knopfler gärna kör.
    Rent tekniskt är båda två dåliga, dom kladdar oerhört mycket och sen är det smådetaljer typ tummen är inte på baksidan av halsen, båda är sjukt tråkiga också.

Utan plektrum blir det ju svårare i längden, i alla fall tycker jag det.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

http://www.youtube.com/watch?v=3sGsOCXMmt0

såsom greenwoods gitarr låter i refrängen, så ska en gitarr låta när den är perfekt. man får fan gåshud när han slår an och det börjar brumma så sjukt jävla skönt. grymmaste gitarrljudet ever.

och för övrigt fattar jag inte varför jag inte tidigare upptäckt hur bra sonic youth är som misshandlar gitarrerna och distar sönder allting och står och rundgångstjuter live. den ultimata musiken vore om det lät som kents första platta tillsammans med sonic youths skrikande gitarrer och pålagt tjocka sönderdistade gitarrmattor som på en timme en minut och vi kan väl vänta-outrot. och så på det brummande och skitsnabba och skrikande greenwood-gitarrer. och framför allt, allting så sönderdistat och skitigt som möjligt
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Medlem Dysfunktions avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Med en Telecaster så kan du få det karaktäristiska "twang-ljudet". Man brukar säga att "du kan få en Tele att låta som en Strata men du kan aldrig få en Strata att låta som en Tele..."

En Strata har ju fler mickar med fler möjligheter att switcha mellan än en Tele. Sen går det ju förvisso att få fler mickar på Telen också, även humbuckers om man så önskar (gäller även Stratan).

Ett tips är att kolla upp artister vars sound du gillar och sedan ta reda på vad de har för guror.

Sedan är det ju också viktigt att du väljer en gitarr som du tycker är skön att spela på. Det finns ju olika halsprofiler mm så det är en god idé att gå in i en musikaffär och känna på lite olika gitarrer.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=3sGsOCXMmt0

såsom greenwoods gitarr låter i refrängen, så ska en gitarr låta när den är perfekt. man får fan gåshud när han slår an och det börjar brumma så sjukt jävla skönt. grymmaste gitarrljudet ever.
    I vissa sammanhang ett supercoolt ljud, men kanske inte det mest användbara ljudet.

Hursomhelst, den som vill leka Johnny Greenwood bör väl göra följande:
    Koppla en Telecaster till en "Ibanez Shredmaster"-pedal och vidare till någon rörförstärkare (vet inte vilka märken han använder, Fender kan jag tro) som spelar ashögt och sedan smälla till. En "Big Muff" kan funka som alternativ till Shredmastern.

Sidan 11 av 22 FörstaFörsta ... 23456789101112131415161718192021 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •