Sidan 1 av 22 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 325

Ämne: Gitarrer

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard Gitarrer

Rätt många som spelar gitarr här, vilka gitarrer gillar du bäst?
    vilken är snyggast, skönast, låter bäst o.s.v

Jag tycker att fender telecaster är väldigt snygg, den skönaste gitarr jag spelat på är en Ibanez prestige.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Jag har en sunburst-färgad Fender Stratocaster som jag är väldigt förtjust i. Den är lättspelad, ser snygg ut och låter bra. Dock skulle det inte sitta fel att ha en Telecaster också. Även en Les Paul skulle kunna komma till användning.

Jag tycker nog att en Telecaster är allra snyggast, men stratan är lite skönare att spela på. Sen är Telecaster en "frontman-gitarr" och Les Paul en "leadgitarrist-gitarr" i min bok, vilket bevisas i Kent.

Jag tycker även att en Telecaster låter som en telecaster, en Stratocaster som en stratocaster och en Les Paul som, just det, en Les Paul. Vad vill jag ha sagt med det? Jo, dessa olika gitarrer (eller generellt gitarrer från Gibson eller Fender) har ett väldigt personligt ljud. De låter som sig själva. Mer hårdrocksorienterade gitarrer (exempelvis Ibanez) låter bara "elgitarr" för mig. De är personlighets- och könlösa.

Det var mina små åsikter om elgitarrer.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Det är sant att ibanez inte låter något speciellt men dom gör väldigt lättspelade gitarrer.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Det är sant att ibanez inte låter något speciellt men dom gör väldigt lättspelade gitarrer.
    Det kan jag hålla med om. Dock tycker inte jag att lättspelat väger upp bra sound. Fast det beror ju helt på vad man vill spela.

Standard

Jag äger en Les Paul-kopia av märket Gould. Har aldrig hört talas om märket vare sig före eller efter jag köpte den för cirka ett och ett halvt år sedan. Det var förvånansvärt mycket gitarr för pengarna, och låter otroligt bra till både lite lättare jazz-komp och hårdrock. Om man däremot ska spela country eller funk så får man nog skaffa sig en annan gitarr.

Jag skulle gärna äga en Telecaster som kontrast till Les Paulen. Fender Jaguar är också en gitarr som både ser bra ut och låter bra, men Telecaster känns mer som en allround-gura.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Det kan jag hålla med om. Dock tycker inte jag att lättspelat väger upp bra sound. Fast det beror ju helt på vad man vill spela.
    Exakt det handlar om vad man spelar för musik, jag har beställt en candy apple red custom telecaster 62 japan som jag lär få någon gång nästa/nästnästa vecka, anledningen till att jag slog till på en sån var dels att jocke spelar på en sådan och är nöjd med den, halsen är aningen tjockare och gör att det blir en bättre ton i den. Min bror gnäller på den för att han ogillar fender och tycker att det är en dålig gitarr om man inte kan spela snabbt på den, men ett rent långsamt solo är väl bra mycket bättre än ett snabbt kladdigt?

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

den gitarr jag provat som kännts och låtit bäst var nog en silverburst sen 70 eller tidig 80-tals les paul custom

den var skitskön att spela på, lät stort öppet och skönt och var sjukt snygg
    (fastän den var lite sliten och silverfärgen var lätt gröntonad)

jag hade tyvärr inte pengarna att köpa den för
    butiken ville ha 18 tusen om jag inte minns fel och jag hade vid tillfället inga pengar alls typ

av de gitarrer jag själv har är det min sg classic som är skönast
    den är nerstämd i C med rätt feta 0.12 strängar
    dock lättspelad och med ett sjujävlans morr typ

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag skulle förresten väldigt gärna haft en gammal jaguar eller jazzmaster

de går ju dock inte att spela stoner rock med vilket väl är vad jag är sugen på just nu typ...
    (scott hill i fu manchu hade ju iofs en nerstämd jaguar länge..)

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

det finns gitarer för all smaker, det är hemskt bra.

Standard

Förr var även jag inne på Jazzmaster, men efter att ha provspelat en hos en släkting så ångrade jag mig, eftersom han även hade en Telecaster Custom '62 som både lät och kändes bra. Jazzmaster har lite för luddigt ljud, då jag söker det där lite mer diskantrika och bräckliga som stallmicken på en Tele levererar.

Jaguar har jag dock aldrig provat, men jag vet att Jonny Buckland i Coldplay kör en del Jaguar. Man kan väl tycka vad man vill om Coldplay i övrigt, men Buckland vet hur man får ett schysst gitarrljud.

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

alltså när man snackar om jaguarer och jazzmasters så finns det ju 3 typer av båda

de gamla fina från 60-talet som oftast låter svinbra och kostar svinmycket

US vintage reissues
    som verkar rätt bra men är alldeles för dyra här.
    verkar klart värt dock att plocka med sig en sån hem om man åker till USA

de japan tillverkade som är de som du oftast ser folk spela på här i sverige

på 80-talet var gamla jazzmasters och jaguarer rätt billiga gitarrer och det var ett av skälen till att band som sonic youth använde dem massa

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Själv har jag en akustisk Fender som jag tycker rätt bra om
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Standard

Jag är väldigt mycket för Les Paul modellen. Så snygga, så soft att spela på dom. Just nu spelar jag på en Epiphone Les Paul kopia, men det blir antagligen till att investera lite i en "äkta" Les Paul.

En Fender Telecaster vore grejer också.
    Dom hette nå jävla Angst eller skit-dåligt mår jag...

Dom små, små orden är svåra ord

Standard

Citat Ursprungligen postat av Svartsynt Visa inlägg
    Förr var även jag inne på Jazzmaster, men efter att ha provspelat en hos en släkting så ångrade jag mig, eftersom han även hade en Telecaster Custom '62 som både lät och kändes bra. Jazzmaster har lite för luddigt ljud, då jag söker det där lite mer diskantrika och bräckliga som stallmicken på en Tele levererar.

Jaguar har jag dock aldrig provat, men jag vet att Jonny Buckland i Coldplay kör en del Jaguar. Man kan väl tycka vad man vill om Coldplay i övrigt, men Buckland vet hur man får ett schysst gitarrljud.
    Precis, Jonny har den. Bland annat när dem lirar "shiver" och "yellow", det är de där "skrikande dist-ljudet" han fixar fram med den.

Standard

Älskar det där frasiga i kanten i leadslingan på Shiver. Älskar även slidegitarren i refrängen på Trouble, och leadgitarren på Yellow så klart. Men han använder också en del Telecaster Thinline Custom, och det är det jag misstänker han använder på Trouble... det är som för fett ljud för att vara single coil-mickar.

Andra gitarrljud jag älskar är Russell Lissack i Bloc Party, som likt Jonny Greenwood kränger ut de mest mystiska ljud ur sin Tele, men även när han kör ett lite mer konventionellt gitarrljud låter det riktigt bra, typ som outro/solot i Banquet. Det där lite frasiga i kanten typ.

Sidan 1 av 22 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •