ja hehe
James Iha har ju sagt att den låten alltid får han att tänka på Judas Priest
klart tufft
nästan så man borde lära sig spela lite JP-grejer också ju
ja hehe
James Iha har ju sagt att den låten alltid får han att tänka på Judas Priest
klart tufft
nästan så man borde lära sig spela lite JP-grejer också ju
Föresten för att gå tillbaka till fender, kostar inte gitarrerna mer eller mindre bara för att dom är tillverkade på annat ställe. För att dom inte är "orginalfender" blir prislappen avsevärt mycket lägre och alltså är det en jättefånlig anledning till att gitarrerna kostar mindre när dom är tillverkade i mexico och i japan.
alltså folk som inte har råd att köpa dyrare grejer vill ju typ alltid "sparka uppåt" på forum osv och ge gibson och fender och sånt en massa skit
nej det är billigare tillverkade instrument byggda på billigare sätt i länder där arbetskraften är billigare
det är klart att det finns dyrare instrument som kostar onödigt mycket ibland och där man kanske inte får valuta för alla tusenlapparna sen ändå
men jag tycker nog överlag att det här "man får vad man betalar för" stämmer rätt bra
jag bytte ju upp mig från en les paul studio till en les paul std för ett tag sen och det var def värt tusenlapparna som var emellan
ska ev göra samma sak med min sg nu snart
Nej, som jag skrivit tidigare är det skillnad på, mickar, stämskruvar, trä, lackarbete osv. Det är inte BARA för att de är tillverkade på annat ställe.
Dessa saker påverkar ljud, spelkänsla osv. Men, det beror ju oxå på vad man är ute efter. En del är säkert supernöjda med sin Noname strata med sneda hals medan andra vill ha custom shop guror.
men var gitarren är tillverkad spelar ju större roll på gibson och fender eftersom man brukar inte fråga var är gitarren tillverkad om en typ yamaha.
alla Gibson är ju till skillnad från alla fender "made in USA"
innan man började göra billigare varianter av klassiska modeller under epiphone namnet så japantillverkade man gitarrer som tydligen ska vara rätt bra under namnet Orville
en sån skulle jag nog satsat på om jag inte ägde nåt av gibson stil och ville ha nåt bra men inte punga ut med massor av pengar
en sån lp brukar kosta 5-8000 typ och jag tror man slutade göra de här under tidigt 90-tal
En Fender tillverkad i Mexico är ett budgetalternativ till en Fender tillverkad i USA. Man försöker hålla ner kostnaderna genom att välja billigare delar, billigare arbetskraft osv.
Du får vad du betalar för helt enkelt (även för "statusen" att ha en USA-gura).
Generellt så är kvaliteten sämre på en Mexico-Fender jmf med en USA-Fender. Så mitt råd om du vill köpa en från Mexico så kolla på flera exemplar innan du slår till. Det finns riktigt bra både Mexico och Japantillverkade Fendrar som är mycket prisvärda. Jag har haft en grymt bra Japantillverkad Telecaster som jag köpte till bra pris.
OBS! Mexico-Fendrar är långt mycket bättre än mycket annat billigt skräp, men ej i samma klass som en American Series Strata eller Tele.
Man bör nog hålla lite koll på var även andra märken är tillverkade. Det skiljer sig mellan modeller och även beroende på vilket tillverkningsår hos en del märken.
Vissa länder bygger bättre gitarrer helt enkelt.
Sedan kanske skillnaderna inte är lika stora hos andra märken som hos Fender, beroende på var de tillverkats?
jag budade hem en sån här billigt igår på en pantbanksauktion
http://www.chrislight.org/Italia/ModenaBlueA.jpg
en exakt likadan som conrad spelar på i den här videon
http://www.youtube.com/watch?v=LzMEem448_4
provade den lite i en övningsstärkare där igår och den kändes klart ok.
mekaniken och mickarna verkade bra. låter nog hyfsat sen när jag bytt ut de rejält trötta strängarna som satt på.
annars en häftig gitarr att ha på väggen till en billig slant...
kändes rätt mycket som en firebird fast billigare byggd då såklart
ska ner och hämta ut den på torsdag
Senast redigerat av StandInSilence den 2008-06-14 klockan 07:09.
mini-humbuckers designade av trevor wilkinson som är nån brittisk micktillverkar gubbe
jag får den här för 1100 inkl gigbag och en schysst axelrem
såg en likadan säljas för 2500 på annons för ett tag sen
tror bara de här såldes i sverige nåt år eller 2 runt 2002 typ
tror listpriserna var mellan5-6000 för de olika modellerna
jag e rätt pank nu så jag får nog sälja den vidare
jaja.. jag tjänar på det iaf isf.
/OT
jo fast det är rätt onödigt att ha såpass mycket prylar som jag har och samtidigt vara så pank när man inte ens spelar aktivt
begmarknaden dräller av prylar och det finns massor av coola gitarrer att leta upp om man bara har råd att köpa dem
flyttade till egen lägenhet igen för några månader sen och har tex fortfarande inte ställt in en soffa
jag skulle iofs kunna skära in en del på mina matkostnader och börja att faktiskt laga mat ist för att nästan bara äta hämt-mat
får se hur det blir med Italian
den är ett kap för 1100 spänn iaf och det är ju kul att det är en exakt likadan som sångaren i mitt favoritband spelade på ett tag
För mig skulle det vara ett lätt beslut att välja mellan hämtmat eller gitarrer xD