Sidan 7 av 22 FörstaFörsta 1234567891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 91 till 105 av 325

Ämne: Gitarrer

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

ja hehe

James Iha har ju sagt att den låten alltid får han att tänka på Judas Priest
    klart tufft

nästan så man borde lära sig spela lite JP-grejer också ju

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Föresten för att gå tillbaka till fender, kostar inte gitarrerna mer eller mindre bara för att dom är tillverkade på annat ställe. För att dom inte är "orginalfender" blir prislappen avsevärt mycket lägre och alltså är det en jättefånlig anledning till att gitarrerna kostar mindre när dom är tillverkade i mexico och i japan.

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

alltså folk som inte har råd att köpa dyrare grejer vill ju typ alltid "sparka uppåt" på forum osv och ge gibson och fender och sånt en massa skit

nej det är billigare tillverkade instrument byggda på billigare sätt i länder där arbetskraften är billigare

det är klart att det finns dyrare instrument som kostar onödigt mycket ibland och där man kanske inte får valuta för alla tusenlapparna sen ändå

men jag tycker nog överlag att det här "man får vad man betalar för" stämmer rätt bra

jag bytte ju upp mig från en les paul studio till en les paul std för ett tag sen och det var def värt tusenlapparna som var emellan

ska ev göra samma sak med min sg nu snart

Medlem Dysfunktions avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    de här nya hagstömarna de gör i tjipptjopp-land nu är INTE samma som de gamla
    Instämmer till fullo! Hängde med en polare och testade runt lite nya Hagströms men de gav intryck av dålig kvalitet och taskigt lackarbete. Det slutade med att han köpte en Ibanez (jazzburk).

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Föresten för att gå tillbaka till fender, kostar inte gitarrerna mer eller mindre bara för att dom är tillverkade på annat ställe. För att dom inte är "orginalfender" blir prislappen avsevärt mycket lägre och alltså är det en jättefånlig anledning till att gitarrerna kostar mindre när dom är tillverkade i mexico och i japan.
    Nej, som jag skrivit tidigare är det skillnad på, mickar, stämskruvar, trä, lackarbete osv. Det är inte BARA för att de är tillverkade på annat ställe.
    Dessa saker påverkar ljud, spelkänsla osv. Men, det beror ju oxå på vad man är ute efter. En del är säkert supernöjda med sin Noname strata med sneda hals medan andra vill ha custom shop guror.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

men var gitarren är tillverkad spelar ju större roll på gibson och fender eftersom man brukar inte fråga var är gitarren tillverkad om en typ yamaha.

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

alla Gibson är ju till skillnad från alla fender "made in USA"

innan man började göra billigare varianter av klassiska modeller under epiphone namnet så japantillverkade man gitarrer som tydligen ska vara rätt bra under namnet Orville

en sån skulle jag nog satsat på om jag inte ägde nåt av gibson stil och ville ha nåt bra men inte punga ut med massor av pengar

en sån lp brukar kosta 5-8000 typ och jag tror man slutade göra de här under tidigt 90-tal

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

En Fender tillverkad i Mexico är ett budgetalternativ till en Fender tillverkad i USA. Man försöker hålla ner kostnaderna genom att välja billigare delar, billigare arbetskraft osv.
    Du får vad du betalar för helt enkelt (även för "statusen" att ha en USA-gura).

Generellt så är kvaliteten sämre på en Mexico-Fender jmf med en USA-Fender. Så mitt råd om du vill köpa en från Mexico så kolla på flera exemplar innan du slår till. Det finns riktigt bra både Mexico och Japantillverkade Fendrar som är mycket prisvärda. Jag har haft en grymt bra Japantillverkad Telecaster som jag köpte till bra pris.

OBS! Mexico-Fendrar är långt mycket bättre än mycket annat billigt skräp, men ej i samma klass som en American Series Strata eller Tele.

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

men var gitarren är tillverkad spelar ju större roll på gibson och fender eftersom man brukar inte fråga var är gitarren tillverkad om en typ yamaha.
    Man bör nog hålla lite koll på var även andra märken är tillverkade. Det skiljer sig mellan modeller och även beroende på vilket tillverkningsår hos en del märken.
    Vissa länder bygger bättre gitarrer helt enkelt.

Sedan kanske skillnaderna inte är lika stora hos andra märken som hos Fender, beroende på var de tillverkats?

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag budade hem en sån här billigt igår på en pantbanksauktion

http://www.chrislight.org/Italia/ModenaBlueA.jpg

en exakt likadan som conrad spelar på i den här videon

http://www.youtube.com/watch?v=LzMEem448_4

provade den lite i en övningsstärkare där igår och den kändes klart ok.
    mekaniken och mickarna verkade bra. låter nog hyfsat sen när jag bytt ut de rejält trötta strängarna som satt på.

annars en häftig gitarr att ha på väggen till en billig slant...

kändes rätt mycket som en firebird fast billigare byggd då såklart

ska ner och hämta ut den på torsdag
    Senast redigerat av StandInSilence den 2008-06-14 klockan 07:09.

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

jag budade hem en sån här billigt igår på en pantbanksauktion

http://www.chrislight.org/Italia/ModenaBlueA.jpg

en exakt likadan som conrad spelar på i den här videon

http://www.youtube.com/watch?v=LzMEem448_4

provade den lite i en övningsstärkare där igår och den kändes klart ok.
    mekaniken och mickarna verkade bra. låter nog hyfsat sen när jag bytt ut de rejält trötta strängarna som satt på.

annars en häftig gitarr att ha på väggen till en billig slant...

kändes rätt mycket som en firebird fast billigare byggd då såklart

ska ner och hämta ut den på torsdag
    Cool gura! Vad gick den lös på? Vet du vad det sitter för mickar i den?

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

mini-humbuckers designade av trevor wilkinson som är nån brittisk micktillverkar gubbe

jag får den här för 1100 inkl gigbag och en schysst axelrem

såg en likadan säljas för 2500 på annons för ett tag sen

tror bara de här såldes i sverige nåt år eller 2 runt 2002 typ
    tror listpriserna var mellan5-6000 för de olika modellerna

jag e rätt pank nu så jag får nog sälja den vidare
    jaja.. jag tjänar på det iaf isf.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

mini-humbuckers designade av trevor wilkinson som är nån brittisk micktillverkar gubbe

jag får den här för 1100 inkl gigbag och en schysst axelrem

såg en likadan säljas för 2500 på annons för ett tag sen

tror bara de här såldes i sverige nåt år eller 2 runt 2002 typ
    tror listpriserna var mellan5-6000 för de olika modellerna

jag e rätt pank nu så jag får nog sälja den vidare
    jaja.. jag tjänar på det iaf isf.
    Lev på nudlar.. Gitarrer köper man, inte säljer..

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Lev på nudlar.. Gitarrer köper man, inte säljer..
    /OT

jo fast det är rätt onödigt att ha såpass mycket prylar som jag har och samtidigt vara så pank när man inte ens spelar aktivt

begmarknaden dräller av prylar och det finns massor av coola gitarrer att leta upp om man bara har råd att köpa dem

flyttade till egen lägenhet igen för några månader sen och har tex fortfarande inte ställt in en soffa

jag skulle iofs kunna skära in en del på mina matkostnader och börja att faktiskt laga mat ist för att nästan bara äta hämt-mat

får se hur det blir med Italian
    den är ett kap för 1100 spänn iaf och det är ju kul att det är en exakt likadan som sångaren i mitt favoritband spelade på ett tag

Standard

För mig skulle det vara ett lätt beslut att välja mellan hämtmat eller gitarrer xD

Sidan 7 av 22 FörstaFörsta 1234567891011121314151617 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •